Kennisclips

Harrie Boelens is werkzaam voor de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie en maakte afgelopen jaar voor het eerst gebruik van kennisclips in zijn onderwijs. Uit de evaluatie onder studenten werden deze clips met maar liefst een 4,3 op een vijfpuntsschaal beoordeeld.

"In januari 2015 bezocht ik vernieuwingsbijeenkomst ‘Dubbelslag 3’, waar Jesse Bruins en Rosanne van den Berg de workshop ‘Activerend onderwijs met video’ gaven. Tijdens deze workshop lieten zij een YouTube filmpje zien dat erg tot mijn verbeelding sprak. Ik ben altijd wel bezig met het blijven verbeteren en vernieuwen van mijn onderwijs en ben niet bang voor de digitalisering. De combinatie van digitale middelen met iets traditioneels vind ik erg leuk, vooral wanneer hierdoor de interactie tussen student en docent wordt gestimuleerd. Kennisclips hebben me in staat gesteld te experimenteren met ‘Flipping the Classroom’, en dat is erg bevallen.

Binnen het bachelorvak Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie, het mastervak Behaviour Training with Children en de specialisatiecursus School Psychology werd al gebruik gemaakt van weblectures, maar voor School Psychology heb ik daarnaast ook nog twee kennisclips gemaakt. De studenten konden de informatie thuis op hun eigen tempo bekijken, waardoor we tijdens het college dieper op de stof in konden gaan en de les een stuk interactiever werd. Met een clip van circa 7 minuten wist ik ongeveer een kwartier aan collegetijdwinst te boeken.

Tijdens de workshop passeerden drie verschillende typen kennisclips de revue, waarvan ik zelf voor het type ‘animation with voice-over’ heb gekozen. De lesstof en animaties had ik al klaarliggen, dus met Screencast O’matic kon ik in principe direct aan de slag. Met de techniek ben ik nog niet zo handig, dus het is fijn dat Rosanne me heeft kunnen helpen met het bewerken van de video’s. Wegens het succes ben ik in de toekomst van plan vaker kennisclips in te zetten en heb ik mijn collega’s hier ook al over gehoord…!"


Meer informatie

Op de universiteit van Texas wordt middels kennisclips geëxperimenteerd met Flipping the Classroom. Harrie vindt vooral het werk van Sacha Kopp erg mooi.

Rebekah Tromble omschreef in onze werkvormengids hoe ‘Flipping the Classroom’ ingezet kan worden in het onderwijs.

Op 26 mei organiseert SOLO een workshop over 'Flipping the Classroom'. Inschrijven kan direct via het aanmeldformulier.

Laatst Gewijzigd: 13-04-2016