Mentimeter

Hans Vollaard is universitair docent Nederlandse en Europese Politiek en voortdurend bezig met hoe hij zijn onderwijs kan blijven verbeteren. In zijn vak Politiek van de Europese Unie liet hij daarom zijn studenten tijdens college stemmen over de vraag of de Europese Unie democratisch is.

Hans Vollaard

Hans Vollaard

“Enige tijd geleden maakte iemand mij attent op het programma Socrative. Dit is een Audience Response App waarbij je studenten actief bij de les kunt betrekken door ze vragen te laten beantwoorden via hun smartphone of laptop. Niet veel later kwam ik erachter dat ICT&O ook lucht had gekregen van het bestaan van dergelijke tools en dat de FSW hier inmiddels verschillende mogelijkheden in bood.

Hoewel het ook mogelijk was ‘echte stemkastjes’ te lenen, zag ik het uitdelen en weer innemen van de grote hoeveelheid apparaatjes veel gerommel met zich meebrengen. Toch wilde ik gebruik maken van de voordelen die digitaal stemmen met zich mee zou brengen. Mentimeter leek een prima oplossing voor de Quick&Dirty peiling die ik voor mijn vak Politiek van de Europese Unie voor ogen had. Het is een verplicht tweedejaarsvak. Niet iedereen vindt de Europese Unie even boeiend, waardoor het een uitdaging is om de interesse van studenten te wekken. Dit jaar besloot ik dit te doen door een discussie uit te lokken over democratie in de Europese Unie (EU).

Aan het begin van het college konden studenten stemmen over stellingen over het democratisch gehalte van de Europese Unie. Zo’n stemsessie werd goed ontvangen, het was weer eens iets anders. Bovendien werd meteen duidelijk hoe de meningen onderling waren verdeeld. Met het ouderwetse handen opsteken zijn mensen misschien toch iets terughoudender om hun mening te laten horen. Ik had dezelfde vragen eigenlijk aan het eind van het college nogmaals willen stellen, om te zien of de meningen over democratie waren veranderd ten opzichte van de mening die men voorafgaande aan mijn verhaal had. Door tijdsgebrek ben ik hier dat college helaas niet aan toegekomen. Wat wel handig was, bedacht ik me later, is dat ik nu ook een beter idee had van het aantal studenten dat aanwezig was tijdens de les.

Voor dit college van dit vak was Mentimeter een doeltreffend gadget. Wel ben ik voorzichtig met herhaaldelijk gebruik van dergelijke tools; het wordt al snel een ‘dingetje’ van de docent waardoor het afleidt van het eigenlijke doel. Zo’n hulpmiddel kun je in zekere zin vergelijken met het vertellen van een goede grap: hoe leuk je grap ook is, door slechte timing of veel herhaling, zal deze simpelweg minder grappig/doeltreffend worden. Uiteindelijk is het doel natuurlijk om goed onderwijs te geven en de boodschap over te brengen. Soms vereist de lesstof het vanuit een andere hoek te worden belicht, dit kan dan door bijvoorbeeld iets geinigs of nieuws in te zetten. Mentimeter leende zich daar in dit geval uitstekend voor.


Verdere informatie

Lees meer over stemmen tijdens college.

Laatst Gewijzigd: 30-06-2015