Samen schrijven op Blackboard

Henrike Florusbosch is Universitair Docent bij de opleiding Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie. Hier verzorgt zij ieder jaar het onderwijs van verschillende vakken. Met de kennis die zij als promovenda in Michigan over onderwijs en online leertoepassingen heeft opgedaan, kleurt zij haar lessen. Vorig semester liet zij haar klas van 25 man een gezamenlijk review schrijven middels Blackboard. Dit bleek voor herhaling vatbaar: ook dit jaar is ze van plan ‘Wiki’ te gebruiken.

Henrike Florusbosch

Henrike Florusbosch

“In mijn jaren als promovenda aan de Universiteit van Michigan heb ik erg veel geleerd over onderwijs en verschillende toepassingen binnen online leren. Doordat hier veel mee gewerkt werd, wist ik dat er online enorm veel mogelijk was. Toen ik na mijn promotie aan Universiteit Leiden kwam werken was Blackboard even wennen, maar inmiddels vind ik aardig mijn weg. Zo nu en dan schakel ik SOLO in ter navigatie. Mijn vraag aan hen luidt meestal ‘hoe doe ik dit in Blackboard?’, in plaats van ‘kan dit met Blackboard?’

Ik ben niet gebakken aan één lesmethode. Per cursus zijn de eisen verschillend en weet ik aardig wat ik wil. Voor het vak ‘Urban and rural development’ was ik van plan mijn studenten een schrijfopdracht te geven over een recentelijk verschenen etnografie. Om mijn studenten te motiveren hun best te doen op het schrijven, wilde ik uiteindelijk het beste artikel posten als blog. De Antropologieblog bleek hier helaas niet voor bedoeld, maar gezien er nog geen reviews over het boek waren zag ik het schrijven van een review als een mooi alternatief. Het publiek van deze review? De auteur zelf! Maar om nu met 25 reviews aan te komen... Het idee om met z’n vijfentwintigen één review te schrijven, ontstond hierom al snel.

Met dit idee onder de arm ben ik vervolgens naar Jesse Bruins van ICT&Onderwijs gegaan. Met hem besprak ik hoe het schrijven van een gezamenlijk review binnen Blackboard kon. De keuze viel op een ‘Wiki’ omdat studenten hierbij niet alleen de tekst konden blijven aanpassen, maar ik deze tekst ook direct van feedback kon voorzien. Tijdens de les werkten de studenten aan de opdracht. Ik projecteerde de wiki op het scherm zodat de feedback en het werk van andere groepjes voor iedereen zichtbaar was. Dit werkte ontzettend goed en de auteur was erg blij met het ontvangen van onze review. In mijn cursus ‘Heritage protection in a global context’ ben ik van plan weer een Wiki te gebruiken.

Ook in de toekomst zal ik veel gebruik maken van online leren. Wat zich allemaal achter de schermen van Blackboard afspeelt hoef ik niet te weten, maar het is fijn om te weten dat ik met vragen altijd bij 1B11 binnen kan lopen.”


Meer informatie

In onze 'werkvormen voor het wetenschappelijk onderwijs'-gids legt Henrike uit hoe u een Wiki kunt gebruiken in uw onderwijs.

Voor vragen over Blackboard of ICT-mogelijkheden binnen uw onderwijs kunt u altijd contact opnemen met SOLO.

Laatst Gewijzigd: 28-10-2015