Stemmen tijdens college

Goed gestemd voor de klas

Een klas vol aandachtig luisterende, participerende studenten, een hoge leerkwaliteit en het ontstaan van college-gerelateerde discussies. Dit zou iedere onderwijsgever goed stemmen. Volgens Kay en LeSage (2009) heeft het gebruik van Audience Response Systems (ARS, oftewel stemkastjes) tijdens college vele voordelen.

SOLO biedt docenten de mogelijkheid studenten elektronisch te laten stemmen tijdens colleges of werkgroepen. De interesse vanuit docenten laat hierin een stijgende lijn zien door het groeiende aantal aanvragen, maar is dat eigenlijk wel terecht?

Volgens Kay en LeSage (2009) draagt het gebruik van ARS positief bij aan zowel de leeromgeving in de klas als aan de kennisverwerving bij de student. Één van de grote voordelen van ARS is dat het alle studenten actief aan het denken zet, in plaats van het selecte groepje dat zichzelf sowieso al vrijwillig voorin de klas situeerde. Althans, wanneer ARS op de juiste manier worden ingezet.

Graham, Tripp, Seawright en Joeckel (2007) onderzochten hoe verschillend gebruik door studenten werd beleefd. Zij wisten te concludeerden dat het gebruik van ARS, ook door de minder enthousiast participerende studenten, als prettig werd ervaren wanneer deze werden ingezet om formatieve feedback te verkrijgen (tegenover enkel toetsings- of aanwezigheidsdoeleinden). Hierbij kan worden gedacht aan een kennisvraag over een concept dat enkele slides daarvoor is uitgelegd. Door het stellen van formatieve vragen kunt u als docent hiermee niet alleen op klassikaal niveau peilen in hoeverre de uw boodschap werd begrepen of aan welke onderwerpen mogelijk meer aandacht moet worden besteed, maar kunnen de studenten bovendien voor zichzelf nagaan wat hun kennisniveau is.

Het elektronisch stemmen biedt de mogelijkheid tot anonimiteit, waardoor Stowell en Nelson (2007) ondervonden dat het stemmen met ARS tijdens college vaker positieve emoties opriep dan wanneer er met de hand werd gestemd. Immers weet alleen de student wat deze voor antwoord heeft ingevuld, waardoor het beantwoorden van een vraag laagdrempelig is en blijft, en dit weinig tot geen weerstand bij de studenten oplevert.

Door het gebruik van ARS kunt u dus mogelijk actievere en vrolijkere studenten genereren die weten waar ze in het leerproces staan. Maar hoe zit het met de uitvoering? De FSW is het voordeel van het gebruik van ARS niet ontgaan en biedt u hierom twee opties voor stemmen tijdens college: Mentimeter en TurningPoint. 

Het ICLON beveelt deze drie artikelen aan:


Keuze tussen twee systemen

U kunt als docent gebruik maken van zowel Turningpoint stemkastjes als Mentimeter in uw onderwijs. Het grootste verschil is dat Turningpoint werkt met fysieke stemkastjes en Mentimeter werkt aan de hand van een browser.

De verschillen op een rij

TurningPoint Stemkastjes

Mentimeter via Internetbrowser

Stemkastjes voor ca. 300 personen (draagtassen 48 stuks)

Aantal deelnemers is ongelimiteerd, maar afhankelijk van internet verbinding

Onthoud data voor direct gebruik

Onthoud geen data

Installatie van software

Geen installatie van software

Stemkastjes zijn beschikbaar bij de Servicedesk FSW.

Gebruik is afhankelijk van toegang tot een smartphone, tablet, of laptop.

Aan de slag met Turningpoint stemkastjes

Er is een pool van ca. 300 stemkastjes beschikbaar. Deze kunnen gereserveerd en opgehaald worden bij de Servicedesk FSW in draagtassen van elk 48 stuks. Hou bij het reserveren rekening met de benodigde tijd voor halen en brengen. Ook krijgt u een USB-receiver mee die u inplugt in de presentatie PC. U tekent voor ontvangst.

Moet ik iets installeren?

  • De presentatie PC’s in alle universitaire collegezalen zijn klaar voor het van stemkastjes. 
  • Op uw werkplek bereidt u een PowerPoint presentatie voor, met een extra stukje software van Turning Point. De benodigde software kunt u zelf eenvoudig op elke universitaire werkplek installeren (Start > Control Panel > Add or remove programs > Turning Technologies) of thuis installeren. Kies voor 'previous' en dan voor versie 4.5.1.2243.  

Aan de slag met Mentimeter

Om aan de slag te gaan met Mentimeter heeft u alleen een internetbrowser nodig, studenten hebben een smartphone, tablet of laptop nodig. U kunt op de Mentimeter website een gratis account aanmaken. Voor een betaalde versie kunt u mailen met ICT & Onderwijssupport FSW.

Zijn er kosten aan verbonden?

Voor medewerkers van de Universiteit Leiden is het gebruik van de Turningpoint stemkastjes en Mentimeter kosteloos.

Handleidingen en tips

Waar kan ik terecht voor ondersteuning?

Waar kan ik voorbeelden vinden?

Laatst Gewijzigd: 01-05-2017