Nieuws en agenda

Leidse onderzoekers adviseren Amerikaanse diplomaten

De Leidse politicologen Yvonne Kleistra en Niels van Willigen hebben het State Department van de Verenigde Staten geadviseerd over beleidsevaluatie. Uitgangspunt daarbij was een wetenschappelijk model dat Kleistra en Van Willigen hebben ontwikkeld op grond van werk voor het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Een mooi voorbeeld van kruisbestuiving tussen theorie en praktijk.


“Iets kleins betekent later misschien iets heel groots”

Nazime Tunç tweedejaars student Pedagogische Wetenschappen, richtte afgelopen week de Facebookpagina 'Vluchtelingenkinderen, USC, Leiden' op. Via social media begreep ze namelijk dat een groep vluchtelingen zou worden opgevangen in het Leids Universitair Sportcentrum en Nazime wilde wat doen voor de kinderen daar.


Wie verdient een VIVA400-award?

Judi Mesman, Eveline Crone, Marcia Goddard, Jojanneke van der Toorn en Hedda de Roo maakten dit jaar het verschil. Dat heeft hen een plek op de VIVA400 opgeleverd! Wie verdient volgens jou een VIVA400-award? Tot en met 4 november kun je in ieder geval op deze genomineerden stemmen.


Onderzoek: Zwarte Piet door de ogen van kinderen

Wat vinden kinderen eigenlijk van Zwarte Piet? Leggen zij verbanden tussen Zwarte Piet en mensen met een donkere huidskleur? Of zien ze Zwarte Piet meer als een fantasiefiguur? Pedagogische Wetenschappen zoekt gezinnen met een kind van 5, 6 of 7 jaar oud. Doe mee!


Psychologen moeten meer voorspellen

Statistische modellen doen betere voorspellingen over toekomstig gedrag dan psychologen die gedrag louter verklaren. Daarom moeten psychologen zich meer richten op de ontwikkeling van accurate statistische voorspellingsmodellen. Dat stelt Mark de Rooij, hoogleraar Methodologie en Statistiek van Psychologisch Onderzoek. Oratie op 9 oktober.


“Van gelijkheid is nog lang geen sprake”

Zowel in sport als in opvoeden lijken de traditionele man-vrouw patronen hardnekkiger dan je soms denkt. Hekkensluiter van de Wetenschapsestafette 4x400, antropoloog Jasmijn Rana, benadrukt daarom het belang om naast de biologische verschillen ook naar de culturele invloeden te blijven kijken.


Terug naar 1957?

“Dat moeders beter voor hun kinderen kunnen zorgen dan vaders, staat voor mij niet vast. Feit is wel dat moeders nog altijd veel meer doen in de opvoeding dan vaders. Voor mij is dit de voornaamste verklaring voor het vermeende verschil tussen ‘moederen’ en ‘vaderen’; het wordt tijd dat ook samenleving en wetenschap dit oppikken.” Politicoloog Karin Koole plaatst enkele kritische kanttekeningen bij de stelling van pedagoge Liesbeth Hallers-Haalboom in het tweede deel van de ‘Wetenschapsestafette 4x400’.


Psychologen moeten meer voorspellen

Statistische modellen doen betere voorspellingen over toekomstig gedrag dan psychologen die gedrag louter verklaren. Daarom moeten psychologen zich meer richten op de ontwikkeling van accurate statistische voorspellingsmodellen. Dat stelt Mark de Rooij, hoogleraar Methodologie en Statistiek van Psychologisch Onderzoek. Oratie op 9 oktober.


Het verschil tussen vaderen en moederen

Moeders zijn gemiddeld beter in staat om hun gedrag af te stemmen op de behoeften van hun kinderen dan vaders. Dit is een van de bevindingen van Liesbeth Hallers-Haalboom in haar promotieonderzoek naar de opvoedpraktijk in gezinnen met twee kinderen.


Ruud Koole benoemd in Referendumcommissie

Ruud Koole, hoogleraar Politicologie aan de Universiteit Leiden, is benoemd in de Referendumcommissie. Deze commissie is in het leven geroepen om handen en voeten te geven aan toekomstige raadgevende referenda in Nederland.


'Wacht maar tot je moeder thuiskomt'

Vaders en moeders voeden jonge kinderen anders op. Moeders corrigeren kinderen bijvoorbeeld sneller en vaker bij ongehoorzaam gedrag. Dat blijkt uit het onderzoek van Liesbeth Hallers-Haalboom. Promotie 7 oktober.


Beter hersenonderzoek dankzij interdisciplinaire aanpak

Hoe kunnen praktijk en theorie elkaar versterken in de neurowetenschappen? Hoogleraar Birte Forstmann spreekt in haar oratie op 2 oktober over het bouwen van interdisciplinaire bruggen tussen cognitieve neurowetenschap en cognitieve modellen. Haar aanpak kan bijdragen aan hersenonderzoek met minder bijwerkingen voor patiënten.


Zes nieuwe fellows Teachers' Academy

Leiden University Teachers’ Academy krijgt zes nieuwe fellows. Zij krijgen geld om hun eigen project te starten, dat bijdraagt aan de onderwijsvernieuwing van de Universiteit Leiden.


Gender beïnvloedt toekenning onderzoeksfinanciering

Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in academische topposities. Dat komt mogelijk door het toegenomen belang van het binnenhalen van onderzoeksfinanciering. Vrouwen scoren hierop vaak slechter dan mannen. Psychologisch onderzoekers Romy van der Lee en Naomi Ellemers onderzochten of dit verschil ook bij NWO bestaat, en wat de oorzaak is.