Nieuws

Winnaars SOLO Grassroots subsidie bekend

Felicitaties gaan naar Pascal Haazebroek (Psychologie), Tom Louwerse (Politieke Wetenschap), Marga Sikkema-de Jong en Daisy Smeets (beiden Pedagogische Wetenschappen) met het verkrijgen van de Grassroots subsidie. Deze 4 gaan in het huidige semester hun onderwijs innoveren.


Kees de Brabander verdient Prijs Beste Publicatie

Kees de Brabander - Onderwijsstudies - verdient de Prijs Beste Publicatie binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen voor zijn artikel ‘Towards a unified theory of task-specific motivation’, verschenen in Educational Research Review. In deze publicatie verbindt hij alle bestaande theorieën over taakspecifieke motivatie tot een geïntegreerd model, waarmee hij een grote stap heeft gezet in het veld van de onderwijskunde.


‘Gun jongeren in pleegzorg blessuretijd’

Als pleegkinderen achttien jaar worden, zijn ze voor de wet volwassen. De jeugdhulp en pleegzorgvergoeding stoppen en er moet van alles geregeld worden. De achttiende verjaardag is daarmee een belangrijke markering in het leven van pleegkinderen. Dit gegeven is de aanleiding voor het boek 18 x 18. Pleegkinderen op de drempel.


Paul van den Broek is beste promotiebegeleider 2015

Tijdens de Onderwijs Research Dagen is onderwijskundige Paul van den Broek uitgeroepen tot de beste promotiebegeleider in het veld van Onderwijsonderzoek 2015. Met zijn jarenlange onderzoekservaring op het gebied van begrijpend lezen is hij een inspirerend rolmodel voor zijn promovendi.


Orthopedagoog Adriana Bus koninklijk onderscheiden

Orthopedagoog Adriana Bus is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Zij ontving de onderscheiding uit handen van de Leidse burgemeester Henri Lenferink tijdens de Algemene Gelegenheid in de Hooglandse Kerk. De decoranda werd geprezen om haar wetenschappelijke verdiensten in de orthopedagogiek.


Hoe zien uw kinderen mensen van een andere afkomst?

Op welke kenmerken letten jonge kinderen eigenlijk als ze mensen groeperen? Wat zegt dat over hun mening over bepaalde mensen en heeft hun achtergrond iets te maken met wat ze weten en denken over andere groepen mensen? Heeft u een kind van 6, 7 of 8 jaar oud? Help ons inzicht te krijgen in de manier waarop kinderen mensen indelen en beoordelen.


Zoekt soort wel soort?

Jongeren kiezen vrienden met een vergelijkbare achtergrond, zoals in etniciteit of gedrag. Dit concludeert pedagoog Janna Fortuin. Promotie op 21 april.


5 vragen over pesten

Van slaapproblemen tot meer zelfmoordpogingen: de gevolgen van pesten kunnen groot zijn. Op de Landelijke Dag tegen Pesten (19 april) geeft de Leidse pedagoog Mitch van Geel recente inzichten uit onderzoek.


Minicollege: Hersenpaden van autistische jongens verschillen

Dr. Marcia Goddard ontdekte dat de hersenen van 2 groepen jongens met symptomen van autisme verschillen. Dit is nooit eerder aangetoond. ‘Blijkbaar is er binnen het autisme spectrum op belangrijke punten variatie in de hersenmechanismen die tot bepaald gedrag leiden.’ Dit pleit voor behandeling op maat van kinderen met autistische symptomen. Bekijk dit online mini college over autisme.


Hoe lezen leuk blijft

Kinderen die op de basisschool meer boeken hebben om uit te kiezen, lezen meer en worden zodoende betere lezers. Ook hun Cito-resultaten voor begrijpend lezen liggen hoger. Dat blijkt uit onderzoek van pedagoog Thijs Nielen. Promotie 26 januari.


Facultair beleidsplan 2016-2020

Het nieuwe beleidsplan verwoordt de missie van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) om de verwevenheid van onderzoek, onderwijs en impact te stimuleren en in te spelen op maatschappelijke vraagstukken


Vernieuwde externe website 10 december live

Op 10 december gaat het eerste deel van de vernieuwde website live. De homepage, de websites van faculteiten en de rubrieken Over ons, Onderzoek, Wetenschappers, Nieuws en Agenda wijzigen. Vraag & antwoord over de vernieuwingen van de site.