Ganushchak, dr. A.Y. (Lesya)

Functie:
  • Postdoc
Expertise:
  • Het bevorderen van begrijpend lezen met behulp van een 3D interactieve omgeving
  • Individuele verschillen in begrijpend lezen
  • Individuele verschillen in spraak productie
  • Elektro-encefalogram (EEG)
  • Tweetaligheid


Telefoon: +31 (0)71 527 2125
E-Mail: a.y.ganushchak@hum.leidenuniv.nl
Faculteit / Onderdeel: Faculteit der Geesteswetenschappen, Leiden Univ Centre for Linguistics, LUCL diversen
Werkadres: GEEN VERZENDING, IN- OF EXTERN




Kort CV

Lesya Ganushchak is een postdoctoraal onderzoeker aan de vakgroep Onderwijsstudies. Zij ontving haar PhD in de psychologie aan de Universiteit Leiden in 2008 en bracht 24 maanden als postdoc door aan de Universiteit van Birmingham, VK. Daarna bracht ze 28 maanden als postdoc door aan het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek in Nijmegen, voordat zij in 2012 terug naar Leiden kwam.

Lesya's onderzoek is gecentreerd rond de vraag welke cognitieve processen (bijvoorbeeld werkgeheugen) gedrag bepalen tijdens het spreken en lezen. Ze onderzoekt deze vragen met behulp van gedrags-, elektro-encefalogram (EEG), en eye-tracking-methodes.

CV Lesya Ganushchak 2014

Onderzoek

Lesya’s huidige onderzoek richt zich op de mogelijke meerwaarde die een animatie kan hebben bij het begrijpen van verhalen in vergelijking tot het lezen van teksten. Het doel is om meer inzicht te krijgen in methoden die kinderen kunnen ondersteunen bij het begrijpen van verhalen (MUSE project). Daarnaast is ze ook bezig met het koppelen van werkgeheugen en begrijpend lezen bij volwassenen en kinderen door middel van EEG en eye-tracking methodiek.

Andere onderzoeksinteresses zijn: monitoring op spraak / begrip fouten; het onderzoeken van neuro-cognitieve correlaten van tweetalige taalverwerking; begrip van zinnen geschreven met SMS afkortingen; individuele verschillen tijdens het spreken en begrijpen van uitingen.

Subsidies

  • Rubicon NWO-subsidie voor 2 jaar postdoc positie aan de Universiteit van Birmingham, UK
  • NWO open access publicatie

Registraties

  1. Lid van de Review redactieraad van Frontiers in Cognition, een onderdeel van Frontiers in Psychology.
  2. Editor voor een speciaal nummer in Frontiers (What's to be Learned from Speaking Aloud? - Advances in the Neurophysiological Measurement of Overt Language Production).

Relevante links

Laatst Gewijzigd: 13-10-2014