'Leesvaardigheid in het digitale tijdperk' krijgt grote beurs

Paul van den Broek (Onderwijsstudies) en Adriaan van der Weel (Boekwetenschap) mogen namens Nederland samen met vertegenwoordigers van een aantal andere Europese landen de uitwisseling van wetenschappelijke inzichten in de ontwikkeling van leesvaardigheid in het digitale tijdperk stimuleren. Voor deze EU COST actie heeft de Europese Unie 520 duizend euro beschikbaar gesteld, verdeeld over 4 jaar.

Geletterdheid speelt een belangrijke rol in de groei van de Europese Unie. Ontwikkelingen in leesvaardigheid worden daarom nauwlettend in de gaten gehouden. Daarbij kan digitalisering een positieve en een negatieve rol spelen.

Er wordt steeds minder lang gelezen en als gevolg van de digitalisering gaat lezen steeds vaker met horten en stoten; 1 op de 5 Europeanen kan niet goed lezen.

Er wordt veel gespeculeerd over de cognitieve gevolgen van de digitalisering en er bestaat empirisch bewijsmateriaal dat het lezen van een beeldscherm de cognitieve en emotionele aspecten van het lezen beïnvloedt.


Globale maatstaf van het lezen

De doelstelling van het budget is om Europese onderzoekers en AIO's bij elkaar te brengen, zodat zij hun expertise met elkaar kunnen delen. Hun expertise richt zich vooral op de verschillende aspecten van lezen en leren van digitale informatie bij kinderen en volwassenen, bij fictie en informatieve teksten en variërend van heel perceptuele aspecten tot cognitieve processen die bij alle media een rol spelen.

Uiteindelijk kunnen er dan nieuwe onderzoekparadigma's worden ontwikkeld voor de beoordeling van de impact van de digitalisering op lezen. Op basis van een geïntegreerd model van het lezen, zal een globale maatstaf van het lezen op papier en schermen worden ontwikkeld.

Lees meer over de EU Cost actie

Meer over

Laatst Gewijzigd: 27-11-2014