Voorkom RSI, let op je werkhouding!

Als student breng je aardig wat tijd achter een beeldscherm door. Dit is niet zonder risico's. Beeldschermwerkers hebben namelijk een verhoogde kans op 'Repetitive Strain Injury'(RSI).

Wat is RSI?

RSI is een verzamelnaam van allerlei klachten aan nek, schouders, armen, polsen en handen. De klachten ontstaan door het langdurig belasten van dezelfde spieren. Deze klachten kunnen chronisch worden en leiden tot arbeidsongeschiktheid en ernstige beperkingen in het dagelijks leven.

RSI heeft niet één duidelijke oorzaak, maar ontstaat door een combinatie van factoren zoals:

  • Verkeerde lichaamshouding
  • Langdurig eenzijdige bewegingen
  • Spierspanning
  • Inhoud en organisatie van het werk
  • Persoonlijke factoren


Hoe kun je RSI voorkomen?

Er is geen standaardoplossing voor te dragen, maar verreweg het belangrijkste is dat je er voor zorgt niet te lang en te intensief achter een beeldscherm te werken. Wanneer je te lang in een zelfde houding of te gespannen (door tijdsdruk) zit te werken verkrampen je spieren. Daarom de volgende tips:

  • Maak reële planningen en voorkom piekdrukte
  • Werk niet langer dan 5 à 6 uur per dag achter een beeldscherm en neem regelmatig pauzes; minimaal 10 minuten pauze na 2 uur beeldschermwerk
  • Doe rek- en strekoefeningen 
  • Denk aan een goede werkhouding en zorg voor een goede werkplek
  • Probeer muisgebruik te verminderen door sneltoetsen te gebruiken

Zie ook

Laatst Gewijzigd: 24-02-2015