Het spamfilterbeleid

E-mailadressen worden regelmatig gebruikt om ongewenste en ongevraagde berichten (spam) mee te versturen. Om u hier zo min mogelijk last van te laten ondervinden, wordt een spamfilter door het ISSC ingezet. Hier kunt u lezen hoe de spamfilter werkt en waar u als e-mail gebruiker rekening mee dient te houden als gebruiker.

Wanneer belandt een mail in de spamfolder?

De spamfilter van de Universiteit Leiden is gebaseerd op een punten systeem. Een binnenkomende mail doorloopt een aantal checks, zoals afzender, onderwerp en gebruikte woorden in de mail. Op basis van deze regels worden er punten toebedeeld aan de mail. Wanneer de mail opgeteld een score heeft van 5.8 wordt de mail betiteld als spam en komt deze in de spam folder van de gebruiker (met [spam:***] in het onderwerp).


Regelmatig controleren van de spamfolder

De spamfilter verwijderd dus geen mail, als spam gemarkeerde mail wordt  afgeleverd in de spam folder. U dient er echter op bedachtzaam te zijn deze folder regelmatig te controleren op binnengekomen berichten die ten onrechte door de filter zijn gerouteerd naar de spam folder. Afhankelijk van de taalinstellingen op uw PC is dit de folder ‘Junk e-mail’ of ‘Ongewenste e-mail’.

Verzoek tot aanpassing van de spamfilter indienen

Als u vaststelt dat een binnengekomen mail ten onrechte door het spamfilter werd doorgelaten of tegengehouden, kunt u dit melden bij de ISSC helpdesk via het formulier.

Op basis hiervan kunnen de filtercriteria van uw individuele mailbox aangepast worden.

Meer informatie

Meer weten over de werking van de spamfilter of het spamfilterbeleid van de Universiteit Leiden?

Neem contact op met de ISSC helpdesk.

Laatst Gewijzigd: 21-01-2016